Avtalsvillkor

Blå Webbyrå (Giallo Media AB)

Nedan benämns Giallo Media AB (559256-8090) som antingen företaget eller Blå Webbyrå. Samtliga benämningar avser samma företag och aktiebolag.

All information om företag/kunder lämnas aldrig ut, utan är endast till så att Blå Webbyrå kan utföra sina tjänster. Endast om brott förekommer och polisen ansöker om detta enligt Sveriges rikes lagar lämnas information ut till annan part än kunden själv. E-postkonversationer kan komma att sparas för kundens behov.

För att våra tjänster skall kunna fungera måste du som ingår i ett avtal med oss alltid lämna korrekta uppgifter. Det vill säga namn, adress, postnummer, postadress, mobilnummer samt e-postadress. Något skadestånd kan inte begäras ut om kundens hemsida eller blawebbyra.se skulle ligga nere. Dock är det vårt mål att vara online dygnet runt året om med en upptid på över 95%.

Hemsidan för Blå Webbyrå/Giallo Media AB och dess namn ägs och hanteras av Giallo Media AB.

Tjänsterna på Blå Webbyrå utvecklas och uppdateras hela tiden och kan därför ändras. De flesta bilder på blawebbyra.se är upphovsrättsskyddade vilket betyder att du inte får kopiera dem då de är köpta med licens eller skapade av våra grafiker.

Support ges normalt vardagar mellan 08:00 – 18:00, vid speciella/akuta skäl kan support ske under helger och röda dagar samt semester. Se ditt serviceavtal för mer information om support. Saknas serviceavtal debiteras underhållsarbete per påbörjad halvtimme.

Enligt Svensk lag ingår ångerrätt i 14 dagar vid köp på distans för privatperson (gäller ej företag), dock anses tjänsten påbörjad när hemsidan har påbörjats att skapas och om ångerrätten infaller under eller efter sidan är påbörjad skall en skälig ersättning utgå i form av 65% av projektets kostnad samt eventuella kostnader för server, domäner, certifikat och andra tillägg som köpts in på kundens begäran. Skulle regler och lagar brytas av kund kan inte Blå Webbyrå anhållas ansvariga.

För uppdaterade regler se detta dokument. Vi innehar F-skattsedel och bolaget är registrerat hos Bolagsverket under Giallo Media AB.

Bilder & Text

Alla bilder och text på blawebbyra.se tillhör Giallo Media AB och är upphovsrättsskyddade. Text och Bilder får EJ KOPIERAS eller ANVÄNDAS utan vårt skriftliga tillstånd. En del av bilderna är köpta med licens som gäller för Blå Webbyrå. Flertalet bilder är skapade av grafiker hos Blå Webbyrå.

För mer information om bilder på hemsidan, kontakta oss direkt.

Fakturering & Priser

Alla priser är i svenska kronor (SEK) och är ex. moms. Fakturering sker i slutskedet av projektet och skickas via e-post med 14 eller 30 dagars betalningstid.

30 dagar betalningsvillkor ges på varje faktura där påminnelse utgår efter 5 dagar från förfallodatum.

Skulle du inte betala din faktura i tid utgår en förseningsavgift på 450 kr enligt lag. Skulle denna faktura inte betalas in går ärendet vidare till Kronofogden och inkassobolag samt att ränta läggs på enligt lag. Blå Webbyrå har även rätten att stänga ner hemsidan och stänga av eventuellt webbhotell ifall fakturan inte betalas i tid.

Vid större projekt över 10 000 SEK utgår en startavgift/delavgift på 5000 SEK eller 25% av den totala fakturan så att vi ser att ni är verkligen vill köpa våra tjänster och är seriösa med ert projekt. Efter att halva projektet har slutförts utgår en faktura på hälften av det kvarvarande beloppet, dvs 50%. När projektet är färdigställt utgår alltid en slutfakura på kvarvarande summa. Skulle ni ha några frågor kan ni kontakta oss via hej@blawebbyra.se eller ringa direkt på 031-65 22 22.

 

Löpande timdebitering

Vi fakturerar allt löpande arbete t.ex. underhållsarbete, uppdateringar, extra tillägg/tillval, support och servicetjänster per påbörjad halvtimma. Nuvarande timdebitering är 695 kr exkl. moms om inget annat anges. Priserna står alltid på din faktura.

Design & Hemsidor

Alla våra mallar är unika som vi har skapat med olika utvecklingsmiljöer. Hemsidan, design och mallar skräddarsys efter vad kunden vill ha och begär. Alla projekt görs på beställning.

Logotyper och grafik

Vi designar de flesta logotyper i Photoshop eller Illustrator. Font och typografi är viktigt för att logon ska stå ut ur mängden så vi föreslår alltid detta för kunden även om ni har tänkt er någon annan font. All grafik görs på beställning och är skräddarsydd för slutkund.

Efter att fakturan är betald äger kunden sin logotyp och får använda denna kommersiellt.

Hosting, webbhotell och domän

Domän och webbhotell ingår aldrig i kostnaden för framtagande av hemsida från Blå Webbyrå. Köp och kostnad för detta svarar kunden själv för.

I dagsläget erbjuder Blå Webbyrå inte hosting, webbhotell och/eller domän men kommer inom kort att så kunna göra.

Om en flytt av domännamn krävs behövs en EPP kod som du kan få från din hostingleverantör. Flytt av domän kommer inte att kosta något extra det första året när du flyttar till Blå Webbyrå men följande år kommer Blå Webbyrå debitera en avgift per år för att fortsätta driva hemsidan och för att kunden skall ha sitt domännamn aktivt på internet.

Vid flytt av hemsida från Blå Webbyrås servrar och konto så utgår en flyttavgift i form av en debitering per antalet timmar som det tar att flytta hemsidan och dess filer. Normalt mellan 2-4 timmar (större hemsidor tar längre tid). Du kan även flytta domän och hemsidan helt själv till utvald egen server om du så önskar.

Avgifter kan ändras efter marknaden, se denna sida för uppdaterad information.

Leveransinformation

Leveranstiden kan variera beroende på hur avancerad hemsidan är samt de inköp som krävs i form av plugins, extensions och andra kodbitar. För små och mellanstora hemsidor ligger leveranstiden på 2-4 veckor. Vårt mål är att alltid hålla tidsramen vi har kommit överens om. Tiden får dock inte anses vara oskälig. Skulle hemsidan behöva ändras genom kundens vilja kan leveranstiden bli längre än beräknat.

Tillhandahåller kunden ej kompletta uppgifter (bilder, text, webbhotell mm) kan leveranstiden bli längre än beräknat samt om kunden ändrar hemsidan själv så att problem uppstår för oss som utvecklare. Det kan vara så att leveranstiden kan komma att bli längre pga. t.ex. sjukdom, semester eller akuta problem. Om detta inträffar kommer kunden att omedelbart informeras via e-post eller telefon.

Äganderätt

Kunden äger hemsidan och filerna inklusive alla bilder och text efter att fakturan är betald. Betald faktura gäller som bevis. Designmallar och komponenter får INTE säljas vidare till tredje part utan endast användas för eget bruk då vissa tillval köps under rätten att endast användas på en specifik hemsida. Blå Webbyrå ansvarar inte för om kunden bryter mot dessa regler utan kunden ansvarar för sig själv då regler och lagar brutits.

Om dessa regler eller lagar bryts har Blå Webbyrå rätten att säga upp avtalet med kunden och dra in användningen av tillval, komponenter och hemsidan samt alla filer.

Vissa komponenter som är skapade av Blå Webbyrå säljs med licens. Detta kommer att stå på er faktura och kommer innehålla information som beskriver vad det innefattar.

Varje hemsida har en dofollow länk i botten som refererar till oss som skapare, t.ex. “Webbdesign av Blå Webbyrå”. Denna länk finns på varje projekt och är som en garanti på att vi har skapat hemsidan/designen så att de kunder som ser hemsidan via vår portfolio vet att det stämmer. Den finns på varje projekt vi skapar och ska sitta i botten på hemsidan. Detta går dock att avtala bort, vilket skall ske skriftligen.

Företagsförsäkring

Blå Webbyrå har en företagsförsäkring hos Svedea i Sverige där vi även har försäkring för den juridiska delen samt ansvarsförsäkring. För mer information, kontakta oss.

Nöjdhetsgaranti & support

Eftersom vi som driver Blå Webbyrå vill att alla våra kunder skall vara 100% nöjda så ger vi alla våra kunder 100% nöjd kundgaranti. Detta innebär att om ni inte är nöjda med hemsidan kan ni välja att designa om den i början av arbetet, det vill säga ändra allt som man inte tycker passar. Detta steg kallar vi för designrevidering, när detta sker skickas ett dokument per mail till kunden där möjlighet för designförändringar ges. Observera att tillägg av funktioner INTE ingår vid en designrevidering.

Om du av misstag har tagit bort kod eller ändrat på din hemsida själv som gjort att den slutat fungera helt eller delvis kan vi hjälpa dig att lösa problemen som uppstått, detta till vårt timpris på support vilket är 695 SEK per timme.

Har hemsidan slutat fungera helt eller delvis på grund av något som uppstått hoss webbhotellet eller annat på serversidan kan Blå Webbyrå hjälpa till med problemlösningen, då till timpriset 695 SEK.

Du kan alltid ringa till oss, vi svarar alltid och hjälper gärna till att lösa problem. Fakturan gäller som kvitto och garantibevis.

SSL Certifikat för kunder

Blå Webbyrå erbjuder alla sina kunder SSL certifikat via Let’s Encrypt som är ett open source certifikat för att hantera krypteringen av webbplatsen och dess data via SSL.

Blå Webbyrå kan INTE hållas ansvariga om något inte fungerar med Let’s encrypt då detta är ett tredjeparts tillägg och inget som vi på Blå Webbyrå kontrollerar över. Däremot hjälper vi gärna till med att felsöka mot en kostnad för att försöka åtgärda problemet tillsammans med supporten för utvecklarna.

Tredjepartstillägg & plugins

Blå Webbyrå tar inga ansvar för tredjeparts plugin till system som WordPress eller andra plattformar. Detta omfattar tillägg/plugins som är köpta med licens eller som är gratis. Vi ansvarar inte för fel eller brister i dessa då vi inte utvecklar dem. För mer information sök upp tillverkaren av tillägget/pluginet.

Serviceavtal

Blå Webbyrå erbjuder serviceavtal för alla kunder. Dessa serviceavtal hanterar uppdateringar för hemsidor, WordPress och tillägg samt backup.

Blå Webbyrå utför uppdateringar som tillhandahålls av WordPress och de tillverkare där tilläggen är gratis. Uppdateringar för tillägg som kostar kräver att kunden har licens och Blå Webbyrå kan endast utföra dessa uppdateringar om licensen finns och är aktiv. Om inte så uteblir denna uppdatering.

Kontakta oss för mer information om vad som ingår i just ditt serviceavtal. Alla serviceavtal är normalt utan bindningstid, dock med en månads uppsägningstid.

Akuta åtgärder gäller endast om hemsidan ligger nere eller om något stort fel i WordPress orsakar att hemsidan inte fungerar överhuvudtaget. I vissa serviceavtal garanterar vi även support på helger mellan 10.00-15.00. Maila till hej@blawebbyra.se och märk ämnet med “Akut Support” så återkommer så snabbt som möjligt.

Blå Webbyrå använder sig av pingprogram som kontrollerar sajterna ungefär var 30:e minut när du har ett serviceavtal.

Du som kund kan alltid ringa in till oss för rådgivning och hjälp när du har ett serviceavtal med oss.

Tvist

Skulle ett projekt inte kunna slutföras pga att kunden, klienten eller företaget inte kan producera korrekt innehåll, data, information och annat material som behövs för att projektet ska fungera och slutföras så erhålls ingen form av ekonomisk eller annan typ av ersättning.

Ingen typ av ersättning kan erhållas för förseningar av lansering eller liknande.

Skulle projektet inte kunnas slutföras pga att Blå Webbyrå inte kan fullfölja sitt antagande i form av utvecklings-svårigheter så återbetalas startavgiften. Inga annan ersättning utöver återbetalningen av startavgiften betalas ut. Detta är så att du som kund kan vara helt säker på att vi alltid står för det vi kan skapa i form av hemsidor, webbsystem och annat som är webbrelaterat.

GDPR – Lagring av information

Blå Webbyrå lagrar endast e-postadresser och tillhörande information för FTP och domäner samt WordPress som krävs för att genomföra vårt arbete. Vi lagrar även information för att fakturera våra kunder i vårt faktureringssystem vilket idag är Bokio. Vill du ta bort någon av denna information kan du vända dig till oss på hej@blawebbyra.se, uppge då vad du vill ta bort för information, så länge inte raderingen av datan bryter mot lagar kommer begäran bifallas. 

Faktureringsinformationen behövs för att kunna skicka ut fakturorna och lagras säkerhet hos Bokio.

Information lagras så länge som du är kund hos Blå Webbyrå samt upp till 24 månader efter.

Du har som kund rätt att be att få ut dina uppgifter 1 gång per år från oss. Vill du ha det flera gånger utgår en administrativ avgift på 450 kr ex. moms.

För att få ut din information behöver du skicka brev till oss och märka kuvertet “GDPR Info”.

Kontaktformulär (E-post)

Blå Webbyrå sparar mejladresser för att kunna genomföra sina åtaganden till kund. Vill du att vi tar bort dig ur vårt mejlsystem kan du kontakta oss på hej@blawebbyra.se eller ringa till vår växel på 031-65 22 22.

Vi rensar kontinuerligt våra mejlsystem för att hålla en hög säkerhet.

Nyhetsbrev

Blå Webbyrå använder sig av Mailchimp för nyhetsbrev där vi informerar våra kunder om nya uppdateringar, säkerhetsrisker, tillägg och extra tjänster samt serviceavtal. Dessa nyhetsbrev kan man självmant gå ur genom att klicka i botten att man inte vill ha fler. Då tas man automatiskt bort från listan.

Du kan även kontakta oss på hej@blawebbyra.se om du vill att vi manuellt tar bort er från nyhetsbrevet.

Force majeure – Oförutsedda händelser

Force majeure tillämpas vid större oförutsedda händelser som gör att Blå Webbyrå inte kan fullfölja sina åtaganden. Vid force majeure friskrivs Blå Webbyrå från dessa åtaganden och projekt. Blå Webbyrå kan INTE hållas ansvariga för händelser utom företagets kontroll och dessa innefattar bland annat men inte begränsat till: strömavbrott till servar, domäner och annan utrustning, leveransåtaganden i tider av krig, storm och andra naturkatastrofer, pandemier samt andra händelser som lett till att produkten och tjänster inte kunnat levereras i tid eller att servrarna inte fungerat korrekt.

OBS!

Sedan den 1/1-2021 skickas länk till dessa avtalsvillkor med i samtliga offerter utställda av Blå Webbyrå. Avtalsvillkoren finns alltid tillgängliga för kunden att läsa. Vid godkänd offert anses kunden också ha godkänt dessa villkor till fullo.