Marknadsföring via bildskärm eller vepa vid en högt trafikerad korsning i en storstad är vad vi skulle vilja kalla en klassisk marknadsföringskanal. Här når ni till samtliga personer som passerar bildskärmen så länge er annons finns där och en del ur er målgrupp passerar säkert, men ni når även ut till många fler som med stor sannolikhet inte har något intresse för er annons. Det förutsätter också att personerna som passerar lyfter upp blicken och tittar mot skärmen, här har skärmen oerhört tuff konkurrens från mobilskärmarna som får allt mer skärmtid. Personer ur en målgrupp löper alltså stor risk att missa er annons på bildskärmen på grund av att han eller hon redan har blicken fäst på sin mobilskärm, kanske syns din konkurrents annons där?
Om vi istället tittar på en annons i en kanal som Facebook eller Instagram så har personen som annonsen visas för med största sannolikhet blicken fäst på mobilskärmen när denne scrollar i sitt flöde och er annons kommer upp. Ni utesluter även personer som inte ingår i er målgrupp, alltså betalar ni inte pengar för annonser som visas för personer som inte kommer ha något som helst intresse för er produkt. Det som är ännu mer fantastiskt är att ni kan visa annonsen för rätt personer upprepade gånger för att påminna om er produkt, en bildskärm hade i jämförelse krävt att personen i fråga passerade bildskärmen en ytterligare gång för att bli påmind om annonsen, vilket ni som annonsör givetvis inte kan styra över.