fbpx

SoMe

Marknadsföring
Sociala medier

Vill ni som många andra företag synas med annonser i sociala medier? Har ni insett den otroliga kraften som modern, digital marknadsföring i sociala medier har kontra de klassiska kanalerna? Se hit!

SoMe

Marknadsföring
Sociala medier

Vill ni som många andra företag synas med annonser i sociala medier? Har ni insett den otroliga kraften som modern, digital marknadsföring i sociala medier har kontra de klassiska kanalerna? Se hit!

— SoMe

Blå Webbyrå tar fram annonsmaterial och genomför kampanjer genom digital marknadsföring i sociala medier. Vi arbetar främst med långsiktiga samarbeten där vi hjälper företag över tid att lyckas med annonseringen i sociala medier, men vi kan givetvis också producera kampanjer för enstaka tillfällen om det passar er bättre.

Marknadsföring på Facebook, Instagram, Linkedin etc…

Det finns många olika alternativ att välja mellan, vi rekommenderar vilka kanaler som passar bäst till just ditt företag för att ni skall nå rätt publik och således få bäst resultat. Marknadsföring har alltid handlat om att nå ut med ett budskap till en potentiell kund, till skillnad från de klassiska kanalerna kan man med marknadsföring i sociala medier rikta annonserna till väldigt specifika grupper som man tror har ett intresse för just den produkten som marknadsförs. På så sätt får ni mer valuta för pengarna som spenderas på marknadsföring vilket ger en högre ROAS. Du kan läsa mer ROAS lite längre ner på den här sidan.

Marknadsföring sociala medier Exempel:

Marknadsföring via bildskärm eller vepa vid en högt trafikerad korsning i en storstad är vad vi skulle vilja kalla en klassisk marknadsföringskanal. Här når ni till samtliga personer som passerar bildskärmen så länge er annons finns där och en del ur er målgrupp passerar säkert, men ni når även ut till många fler som med stor sannolikhet inte har något intresse för er annons. Det förutsätter också att personerna som passerar lyfter upp blicken och tittar mot skärmen, här har skärmen oerhört tuff konkurrens från mobilskärmarna som får allt mer skärmtid. Personer ur en målgrupp löper alltså stor risk att missa er annons på bildskärmen på grund av att han eller hon redan har blicken fäst på sin mobilskärm, kanske syns din konkurrents annons där?

Om vi istället tittar på en annons i en kanal som Facebook eller Instagram så har personen som annonsen visas för med största sannolikhet blicken fäst på mobilskärmen när denne scrollar i sitt flöde och er annons kommer upp. Ni utesluter även personer som inte ingår i er målgrupp, alltså betalar ni inte pengar för annonser som visas för personer som inte kommer ha något som helst intresse för er produkt. Det som är ännu mer fantastiskt är att ni kan visa annonsen för rätt personer upprepade gånger för att påminna om er produkt, en bildskärm hade i jämförelse krävt att personen i fråga passerade bildskärmen en ytterligare gång för att bli påmind om annonsen, vilket ni som annonsör givetvis inte kan styra över.

Tracking och retargeting vid marknadsföring sociala medier

Som vi skrev ovan är en fördel med digital marknadsföring via sociala medier att man har möjlighet att rikta in annonser till specifika målgrupper och även visa dessa flera gånger. Genom att tracka besökare som tidigare varit på er hemsida kan vi rikta annonser mot dessa personer, med andra ord använda oss av retargeting, för att de skall bli påminda om erat företag och dess produkt(er).

ROAS vid marknadsföring sociala medier

Alla dessa uttryck! Men den här förkortningen är bland de viktigaste när det kommer till digital marknadsföring i sociala medier. ROAS är förkortning för Return On Ad Spend och innebär kort och gott hur mycket ni får tillbaka per krona som ni lagt på annonsen, alltså hur mycket försäljning annonsen genererar. Det här är framförallt enkelt mätbart om ni driver en e-handel.

Konverteringar

This is what it’s all about, conversions. Som med all typ av marknadsföring så handlar det om att skapa affärer och varumärkeskännedom. Det är när en annonsvisning går från just en visning till ett köp som en konvertering sker och digital marknadsföring i sociala medier är tack vare de ovan nämnda verktygen ett mycket effektivt sätt att åstadkomma detta.

Varför ni ska låta oss på blå webbyrå sköta er marknadsföring i sociala medier?

Marknadsföring i sociala medier är mer avancerat än vad det kan se ut att vara. Det finns en mängd olika aspekter att ta hänsyn till och väldigt ofta spenderar annonsören onödigt mycket pengar på kampanjer som inte resulterar i tillräckligt bra ROAS. Kampanjernas möjliga inställningar är nästan oändliga och tyvärr är den vägen som ser enklast ut att gå inte den som är bäst. Till exempel att klicka på den blåa knappen “marknadsför inlägg” på Facebook är en fälla många annonsörer går i då den inte ger kampanjen alla förutsättningar för att lyckas. Blå Webbyrå hjälper till att skapa kampanjer i sociala medier som ger en bra avkastning på investeringen genom ökad varumärkeskännedom och försäljning. Vi ger er kampanj förutsättningarna för att få en hög ROAS och konverteringsgrad.

— Tidigare case

Kontakt

Behöver ni hjälp med SEO, SEM,
ny hemsida eller att bygga en e-handel?
Dra iväg ett mail så hör vi av oss
så fort vi kan!
Tel. 031 - 65 22 22
Email: hej@blawebbyra.se
Göteborgsvägen 89, Mölndal

Är det något du undrar över?
Tveka inte på att höra av dig till oss, vi tar gärna en kaffe tillsammans med er och diskuterar tankar och idéer kring hur ni skall synas.

Är det något du undrar över?
Tveka inte på att höra av dig till oss, vi tar gärna en kaffe tillsammans med er och diskuterar tankar och idéer kring hur ni skall synas.

Är det något du undrar över?
Tveka inte på att höra av dig till oss, vi tar gärna en kaffe tillsammans med er och diskuterar tankar och idéer kring hur ni skall synas.

Är det något du undrar över?
Tveka inte på att höra av dig till oss, vi tar gärna en kaffe tillsammans med er och diskuterar tankar och idéer kring hur ni skall synas...
Eller kanske över en golfrunda?