Att synas på Google är idag enormt viktigt för att företag skall nå ut till sin målgrupp. Både för att nå ut till nya kunder och skapa mer affärer och högre omsättning, men också till befintliga kunder för att inte bli bortglömd. Det är viktigt att inte glömma att inte alla kunder är lojala, kundbearbetning är alltså något som skall stå högt på ett företags priolista.
Förr slog man i telefonkatalogen eller tittade bland tidningsannonser för att hitta företag, idag ser det som alla vet väldigt annorlunda ut. De allra flesta använder Google för att hitta det de söker efter och statistiken visar att de flesta som gör detta inte bläddrar vidare till sida två av sökresultatet. Just därför är det viktigt att synas på Google och dessutom hamna högt upp i sökresultatet så att ert företag är bland de första som den potentiella kunden exponeras för vid en sökning på keywords som är av värde för er verksamhet.
Det finns olika sätt att synas på Google. Till exempel:
Priset för att synas på Google är beroende på vilken del man vill att hemsidan skall exponeras i och hur konkurrensen ser ut. Att hamna högt i det organiska sökresultatet (SEO/sökmotoroptimering) kostar ingenting för själva “platsen” på Google, däremot medför det en kostnad att sökmotoroptimera hemsidan. Kostnaden för det beror på hur ert företags behov ser ut, hur konkurrenterna arbetat med SEO samt hur många keywords ni vill ha.
Google Ads är ett annat alternativ som får hemsidan att synas på Google genom att hamna ovanför det organiska sökresultatet. Google Ads kostar pengar för annonsören per klick eller exponering och man bestämmer själv hur stor budgeten skall vara, den annonsör som betalar mest för det specifika nyckelordet är den som syns mest vid en sökning på detta.
Har man en e-handel är Google Shopping Ads ett oerhört effektfullt verktyg för att driva kunder till hemsidan som konverteras till köp. Även här kostar annonsen per klick och precis som med vanliga Google Ads är det den som betalar mest som syns mest.
Vi tycker att en sund balans mellan SEO och Google Ads/Google Shopping Ads ofta är en bra taktik för att synas på Google, men ibland räcker det med ett av alternativen. Hör av er till Blå Webbyrå så lämnar vi förslag på vad som passar er verksamhet bäst för att synas på Google!
Andra kanaler att synas i för att driva trafik till er hemsida är till exempel sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn. Klicka här för att läsa mer om vad vi kan göra för er när det kommer till digital marknadsföring i sociala medier