SEO/Sökmotoroptimering av Bröderna Martinssons varvs hemsida
I vår tidigare artikel förklarade vi kortfattat (Ja, kortfattat. SEO är nästan en halv vetenskap) hur SEO fungerar och varför det är en god idé att använda detta som ett marknadsföringsverktyg för att öka företagets omsättning, orderingång eller varumärkeskännedom. Nu vill vi därför berätta hur vi hjälpte en kund med en mindre budget att hamna på första sidan bland sökresultaten på Google.
Martinssons Varv på Orust är inte på något sätt en liten aktör. De har mångårig och gedigen erfarenhet av sin bransch. Med sina fyra stora inomhushallar om tusentals kvadrat förvarar och servar de årligen hundratals båtar. Men oavsett företagets storlek anser vi inte att budgeten för SEO skall vara högre än vad den faktiskt behöver.
Det finns många olika varv på Orust med liknande affärsverksamhet som Martinssons, men det är inte många som lagt något vidare krut på sin SEO. Alltså, de har många konkurrenter till sin verksamhet men på Google, som är en oerhört viktig och mäktig kanal i dagens samhälle, lyser dessa konkurrenter med sin frånvaro. Det här gör att arbetet som krävs för att hamna högt på Google inte blir så omfattande och därav kan vi hålla priset nere. Det skulle vi vilja kalla för ett GULDLÄGE.
Genom en sökmotoroptimering fick vi Martinssons att ranka som första varv att synas på Google vid en sökning på till exempel ”Volvo Penta Orust”. Vid sökning på en lite svårare fras ”varv Orust” kommer Martinssons som det andra varvet totalt sett (efter båttillverkaren Hallberg-Rassy, inte en konkurrent alltså) men som första servicevarv. Det gör att Martinssons förmodligen alltså inte behöver avsätta några mer pengar till sökmotoroptimering eller kontinuerligt SEO arbete på ett bra tag, beroende på hur deras konkurrenter agerar.
Besök gärna Martinssons hemsida genom att klicka här.